بهترین غذا برای سگ ها

داشتن یک رژیم غذایی سالم، مهمترین عامل سلامت جسمی و روحی سگ ها می باشد و بهترین غذا برای سگ ها، غذایی است که بتواند نیازهای بدنی آنها را به طور کامل برطرف کند.

از آنجایی که سگ ها باوفا ترین حیوانات خانگی هستند، عشق و حمایت عاطفی بی‌قید و شرطی را برای انسان فراهم می‌کنند، و حتی در سخت ترین شرایط نیز سپاسگزار انسان ها هستند. بنابراین تغذیه سگتان با یک رژیم غذایی مغذی و کامل، یکی از راه‌هایی است که می‌توانید به سگتان نشان دهید که چقدر به او اهمیت می‌دهید.

به زبان ساده، سگ‌ها سزاوار خوب غذا خوردن هستند، و هنگامی که شما قبول میکنید که سرپرستی یک سگ را بر عهده بگیرید، باید به این نکته نیز توجه کنید که مهمترین رکن زندگی حیوان ها همچون انسانها، تغذیه سالم است. بنابراین شما باید توجه بسیار زیادی به غذای حیوان خانگی خود داشته باشید.

به گفته کارشناسان، یکی از مهم‌ترین گام‌ها در یافتن بهترین غذا برای سگ ها، توجه به مواد تشکیل دهنده آنهاست، اما توجه داشته باشید که  موادهای تشکیل دهنده همیشه نشانگر همه چیز نیستند. امروزه اکثر برندهای تجاری غذای سگ، مدعی هستند  که با توجه به نیازهای تغذیه ای سگ ها فرموله شده اند، اما مهم است که بدانید، همه سگ ها نیاز های یکسانی ندارند.

سگ ها در طول زندگی خود به طیف وسیعی از مواد مغذی در مقادیر مختلف نیاز دارند، برای مثال نیازهای غذایی یک توله سگ با یک سگ بالغ کاملا متفاوت است، بنابراین بهترین غذا برای سگ ها با توجه به سن، نژاد، وزن، سابقه بیماری، نظر دامپزشک و… تشخیص داده می‌شود.

بهترین غذا برای سگ ها

بهترین غذا برای سگ ها

بهترین غذا برای سگ ها باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد ؟

به طور کلی، یک رژیم غذایی صحیح برای سگ‌ها، رژیمی است که از انواع ویتامین ‌ها (ویتامین A، B،C، D و E)، پروتئین، چربی، مواد معدنی(منیزیم، کلسیم، پتاسیم، آهن، مس فسفر)، فیبر برخوردار باشد. سگ ها مانند گربه ها گوشت خوار اجباری نیستند، بنابراین در کنار پروتئین های گوشت باید از سبزیجات، حبوبات، فیبر و…نیز تغذیه کنند.

 

گوشت 

بخش عظیمی از نیازهای روزانه بدن سگها از طریق خوردن گوشت بره، گوساله، بوقلمون، گاو، خرگوش، کله پاچه، سیرابی، شیردان و کانگورو تأمین می‌شود. سگ ها در رژیم غذایی خود به اسیدهای آمینه ضروری خاصی نیاز دارند و گوشت همه این اسیدهای آمینه را فراهم می کند. پروتئین های حیوانی، بالاترین کیفیت و مواد مغذی را دارند.

البته این بدین معنا نیست که سگ ها بدون خوردن گوشت نمی‌توانند زندگی کنند، بالعکس سگ ها بدون گوشت نیز می‌توانند رشد کنند، اما این در صورتی امکان پذیر میباشد که یک رژیم گیاه خواری متعادل و مناسبی داشته باشند. اما بهتر است که در رژیم سگ خود از همه مواد غذایی به میزان کافی استفاده کنید. از مزایای گوشت برای بدن سگها، می توانیم به تامین انرژی مورد نیاز، تامین پروتئین، تامین انرژی، جلوگیری از کاهش وزن و… اشاره کرد .

هرچند بسیاری از دامپزشکان معتقدند که مصرف گوشت‌های خام برای سگ ها هیچ ضرری ندارد، اما اغلب سگ‌ها تمایلی به مصرفی گوشت های منجمد و خام ندارند و بهتر است گوشت ها را بدون ادویه بپزید و یا کبابی کنید. هضم گوشت مرغ برای سگ ها، آسان تر از بقیه گوشت ها میباشد، اما از آنجایی که مرغ ها از کالری کمتری برخوردار می‌باشند، نمی‌توانید آن را به عنوان یک وعده  کامل در نظر بگیرید و کنار آن باید از سبزیجات و غلات نیز استفاده کنید. یکی دیگر از منابع پروتئین حیوانی که اگر به صورت مداوم مصرف شود، باعث از بین بردن جرم دندان ها و جلوگیری از تشکیل پلاک های دندانی می‌شود، استخوان و قلم گاو میباشد. این غذا سرشار از کلسیم و مواد مغذی می‌باشد که برای سلامت سگ شما لازم است.

علاوه بر این ها، غذاهای دریایی از جمله ماهی های قزل آلا خشک جزو بهترین غذا برای سگ ها محسوب می‌شوند، زیرا حاوی مقادیر بالایی از امگا ۳ می‌باشند که چربی مفید است و به سلامت پوست و موی سگ شما کمک خواهد کرد. نه تنها ماهی قزل آلا، بلکه تمامی ماهی های خشک و حتی تن ماهی انتخاب های عالی برای سگ ها می‌باشند. البته توجه داشته باشید تن ماهی به دلیل جیوه ای که دارد نباید به طور مداوم مصرف شود.

از دیگر غذاهای دریایی که شاید کمتر به آن توجه شده باشد، می توانیم به میگو اشاره کنیم، میگو پخته شده سرشار از فسفر، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مفید میباشد. از آنجایی که این غذاهای دریایی چربی بسیار کمی دارند، شما می توانید چندین مرتبه در طول هفته از آنها برای سگتان استفاده کنید.

توجه داشته باشید، حتما پیش از دادن گوشت و ماهی به سگتان، استخوان های آنها را جدا کنید تا باعث ایجاد خفگی آنها نشود.

 

بهترین غذا برای سگ ها

بهترین غذا برای سگ ها

 

برنج 

برنج بهترین غذا برای سگ هایی می باشد که دچار اختلالات گوارشی می باشند و معده آنها نسبت به گلوتن حساس میباشد. در واقع برنج سرشار از کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، ویتامین d، آهن، ویتامین b و… میباشد. برنج های قهوه ای به نسبت برنج سفید از فیبر بالاتری برخوردار هستند اما باید بیشتر پخته شوند . البته برنج جزو غذاهایی میباشد که نباید به تنهایی مصرف شود و باید در کنار مرغ، گوشت، سبزیجات و… مصرف کنید. ترکیب برنج و مرغ برای دوران نقاهت، دوران بیماری سگ ها بسیار مفید میباشد و دامپزشکان به مصرف شود بسیار توصیه می‌کنند و نوعی درمان خانگی برای انواع اختلالات گوارشی‌ میباشد.

از آنجایی که میزان کربوهیدرات برنج بالا می باشد، نباید به صورت مداوم برای سگ خود از برنج استفاده کنید تا سگ ها با مشکلاتی از جمله اضافه وزن، دیابت، یبوست شدید و… مواجه نشوند.

بهترین غذا برای سگ ها

بهترین غذا برای سگ ها

میوه ها و سبزیجات 

همانگونه که میوه و سبزیجات جایگاه بسیار مهمی در هرم غذایی انسان ها دارند، برای سگ ها نیز بسیار مهم است که پایبند به رژیم غذایی سرشار از سبزیجات باشند. زیرا این گروه از مواد غذایی بسیار مفید هستند و همه آنها سرشار از فیبر و ویتامین های لازم بدن می‌باشند. یکی دیگر از  دلایل اهمیت مصرف میوه ها و سبزیجات این است که مواد گیاهی از آنتی اکسیدان هایی برخوردار می باشند که فواید بسیاری دارند و به هیچ وجه قابل دریافت از خوراکی های دیگر نیستند. بنابراین بهترین غذا برای سگ ها، رژیمی متعادل و برخوردار از گوشت، سبزیجات، غلات و… میباشد. اما باید توجه کنید که همه میوه و سبزیجات برای سگ ها  مناسب نیستند و حتی برخی از آنها برای سلامتیشان خطرناک می‌باشند. از میوه و سبزیجاتی که برای سگ ها مناسب نیست می‌توان به انگور، گوجه فرنگی، آووکادو، قارچ، گیلاس، سیر و پیاز اشاره کرد. این‌ مواد غذایی اگرچه بسیار مفید هستند اما با ذائقه سگ ها همخوانی ندارند و باعث ایجاد مشکلاتی از جمله، حالت تهوع و استفراغ، نارسایی کلیه، اختلالات تنفسی، معده درد و… می‌شوند. سبزیجات گاهی برای برخی از سگ ها باعث ایجاد نفخ می‌شود، بنابراین بهتر است آنها را بخارپز کنید. با این روش هم سبزیجات باعث ایجاد مشکلات گوارشی نمی‌شوند و هم مواد مغذی آنها حفظ خواهد شد.

در ادامه به معرفی بهترین غذا برای سگ ها خواهیم پرداخت.

 

بهترین غذا برای سگ ها

  بهترین غذا برای سگ ها

  کلم 

خانواده کلم ها(کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل) مناسب ترین سبزیجات برای سگ ها می‌باشند. کلم ها به خاطر برخورداری از مقادیر زیادی بتاکاروتن، خاصیت پیشگیری از انواع سرطان ها را دارند. علاوه بر آن کلم ها منبع غنی از کلسیم، سولفات‌، آهن، ید، اسید فولیک، املاح معدنی، ویتامین B5، B6، B9 و C، فیبر و آنتی اکسیدان ها می‌باشند. از دیگر مزایای کلم ها می‌توان به جلوگیری از شب کوری سگ ها، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، خواص التیام بخش و ضد التهاب، جلوگیری از یبوست، طراوت پوست و موی سگ، بالا بردن اشتهای سگ و… اشاره‌ کرد.

 

نخود فرنگی 

ترکیب نخود فرنگی با برنج یا خوراک مرغ بهترین غذا برای سگ ها می باشد. نخود فرنگی ها سرشار از فسفر، ویتامین، امگا۳، امگا۶، پروتئین،  فیبر، منیزیم و پتاسیم می‌باشند و خواص ضد التهاب و ضد باکتری فراوانی دارند. نخود فرنگی باید همراه با غذا به سگ ها داده شود، زیرا به تنهایی کافی نیست. البته از نخود فرنگی یخ زده به تنهایی می توانید به عنوان یک غذای تشویقی یا همان treat  در میان وعده ها استفاده کنید. البته در هر صورت بهترین روش مصرف سبزیجات از جمله نخود فرنگی، پختن آن ها می باشد زیرا سبزیجات خام هضم سخت تری برای سگ ها دارند و ممکن است دیگر اشتیاقی به خوردن آنها نشان ندهند.

 

اسفناج 

بر خلاف تصورات، اسفناج نیز یکی از بهترین غذا برای سگ ها می‌باشند. اسفناج ها جذب کلسیم را مختل نمی‌کنند و خوردن به اندازه اسفناج هیچ مشکلی را به وجود نمی آورد، بلکه با  افزایش آهن، از کم خونی جلوگیری میکند. علاوه بر آن اسفناج ها منبع غنی از فسفر، ویتامین های A، B، C، E و K و فیبر گیاهی هستند.  توجه داشته باشید حتما قبل از اینکه به سگ خود اسفناج بدهید، آنها را کاملا بشویید. شما می‌توانید اسفناج را با ماست های پروبیوتیک ترکیب کنید و به عنوان میان وعده به سگتان بدهید‌. از فواید اسفناج برای سگ ها می‌توان به جلوگیری از یبوست، افزایش گردش خون، افزایش متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. اسفناج ها گزینه های بسیار مناسبی برای سگ های پیر و مسن هستند، زیرا با افزایش سن، مشکلات زیادی برای آنها به وجود می آید و اسفناج با برخورداری از پروتئین و کلسیم باعث بهبود تراکم استخوان ها می‌شود و از درد های مفاصل نیز جلوگیری میکند.

 

میوه ها 

میوه ها نیز جزو مواد غذایی پر خواص هستند که بهتر است در رژیم سگ خود آنها را جای دهید. میوه های یخ زده، گزینه های عالی به عنوان غذاهای تشویقی می‌باشند. توجه داشته باشید از هر میوه ای که می‌خواهید استفاده کنید، هسته آن را ابتدا جدا کنید تا باعث خفگی، مسمومیت و… نشود.  از میوه های مفید می‌توان به توت فرنگی، کیوی و پرتقال و نارنگی اشاره کرد، که سرشار از ویتامین c میباشند . همچنین میوه هایی مانند تمشک سیاه و نارگیل، خاصیت ضد التهاب دارند و برای ورم مفاصل سگ ها مناسب می‌باشند. سگ ها بین میوه ها، از همه بیشتر طعم موز را دوست دارند و موز ها نیز از بهترین منابع پتاسیم محسوب می‌شوند.

 

بهترین غذا برای سگ های تازه متولد شده

معمولا توله سگ در سن ۸ الی ۱۶ هفتگی وارد زندگی شما خواهند شد. در این سن توله سگ ها دندانی ندارند و اغلب بدن های ضعیفی دارند، از آنجایی که این سن،  شروع رشد آنهاست و در این سن رشدی ۲۰ برابر سگ های بالغ دارند،

بنابراین باید از یک رژیم متعادل و سالم برای آنها استفاده کنید تا روند رشد را به خوبی طی کنند و در آینده بدنی سالم و قوی داشته باشند. برای تغذیه سگ ها در این دوران می‌توانید از غذاهای کارخانه ای و یا غذاهای خانگی استفاده کنید. اما در هر صورت، باید غذایی را انتخاب کنید که از پروتئین، چربی، مواد معدنی و ویتامین‌ها به میزان کافی برخوردار باشد. بهتر است در مورد نوع و میزان غذای مورد نیاز سگ خود با دامپزشک مشورت کنید، زیرا همه این ها به عواملی از جمله نژاد سگ ها، وزن اولیه اولیه و وضعیت سلامتی آنها نیز بستگی دارند.

اغلب سگ ها تا دو ماهگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند و پس از آن هنگامی که شما سرپرستی آنها را برعهده میگیرید، دندانی ندارند،  بنابراین باید از سرلاک ها و یا شیر خشک های مخصوص استفاده کنید و یا اگر از غذاهای دیگری استفاده می کنید، باید آنها را با آب و یا شیر مخلوط کنید تا رطوبت بیشتری داشته باشد.

بهترین غذا برای سگ ها

بهترین غذا برای سگ ها

بهترین غذا برای سگ های بالغ

در این سن، سگ ها می‌توانند کم کم از غذاهای خشک استفاده کنند و از آنجایی که سگ ها در این سن انرژی زیادی دارند، باید میزان کربوهیدرات و پروتئین غذای آنها را افزایش دهید تا انرژی لازم را برای فعالیت های روزانه از طریق غذاهایشان به دست بیاورید. بهترین منابع پروتئینی برای آنها، گوشت مرغ، گوشت گوسفند، ماهی و پای مرغ میباشد.

بهترین غذا برای سگ های پیر

سگ های پیر باید رژیم کم سدیم داشته باشند و بالعکس باید در طول روز از انواع آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین ها و سبزیجات در رژیم غذایی آنها استفاده کنید. بهترین غذا برای سگ های پیر  معمولا غذاهای آبکی و سوپ ها میباشد و البته شما باید در کنار آنها از مکمل های تقویتی نیز استفاده کنید، زیرا با افزایش سن نیاز سگ ها به ویتامین ها و املاح معدنی افرایش می‌یابد.

منبع:بیمارستان دامپزشکی اکسیژن