معرفی طوطی ملنگو 

 

آیا شما عاشق پرندگان هستید؟ آیا از بیدار شدن با صدای آواز پرندگان لذت می برید؟ اگر به دنبال یک پرنده خانگی زیبا، شاد و رنگارنگ برای اضافه کردن به خانواده خود هستید، طوطی ملنگو می تواند حیوان خانگی خوبی برای شما باشد!

این پرنده یکی از قدیمی ترین پرندگانی است که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود. طوطی ملنگو از نژاد طوطی ها می باشد. این پرنده که به طوطی طوق صورتی و طوطی سبز نیز معروف است، از طرفداران بسیاری برخوردار میباشد. طوطی سبز جزو زیبا ترین و دوست داشتنی ترین پرندگان دنیا شناخته شده است. این طوطی بزرگ و دم دراز که بومی جنوب آسیا و آفریقای مرکزی است، به عنوان پرنده قفسی در سراسر جهان بسیار شناخته شده است. البته نگهداری از طوطی ملنگو، کار هرکسی نیست، زیرا این طوطی خوی تهاجمی دارد.

اگر از لحاظ ظاهری بخواهیم به بررسی این طوطی بپردازیم، باید بگوییم که طوطی ملنگو جثه متوسطی دارد و پرهای سبز زمردی خیره‌کننده‌ای روی تمام  بدن آن را پوشانده است . چشم های مشکی با حلقه اطراف آن، منقار قرمز و حلقه دور گردن، ویژگی های ظاهری طوطی ملنگو است که او را از بقیه پرندگان متمایز می‌کند. البته طوطی های نر، روی گردنشان حلقه های آبی و مشکی دارند اما  ماده ها فاقد این ویژگی متمایز کننده هستند. طوطی ملنگو از شاه طوطی ها کوچک تر میباشد و طول بدن آن حدوداً ۴۰ سانتی متر میباشد و طول بال آن نیز معمولا بین ۱۵ تا ۱۸ سانت میباشد‌. اما از آنجایی که بسیار شبیه به شاه طوطی ها می‌باشند، گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. اما اگر بخواهیم به بررسی تفاوت های این دو با یکدیگر بپردازیم، باید بگوییم  که شاه طوطی ها، روی بالهای خود لکه های قرمز رنگی دارند، اما ملنگوها، آن لکه‌ها را ندارند. علاوه بر آن شاه طوطی ها نسبت به ملنگوها ، آرام تر، خجالتی، مودب تر و اهلی تر هستند. اما معمولا ملنگوها بسیار بازیگوش و اجتماعی هستند. همچنین از  لحاظ هوشی نیز ملنگو ها بسیار باهوش تر هستند و بهتر از شاه طوطی ها می توانند صحبت کنند.

عمر طوطی های ملنگو طولانی می باشد و اگر نکات مراقبتی از آن‌ها را بدانید و از آنها به خوبی نگهداری کنید،  عمری نزدیک به ۲۰ الی ۳۰ سال دارند. البته اگر قصد نگهداری طوطی های ملنگو را دارید باید در مورد آنها تحقیق کنید، زیرا نگهداری آنها کمی دشوار است.

اگر قصد خرید طوطی ملنگو را دارید، در این مقاله همه چیزهایی که لازم است در مورد آن بدانید را بررسی خواهیم کرد.

طوطی ملنگو

طوطی ملنگو

 خلق و خوی ملنگو 

 

طوطی ملنگو، یک حیوان خانگی فوق العاده دوست داشتنی برای زندگی کردن با انسان ها است. این پرنده بسیار اجتماعی و دوستانه میباشد و از تعامل با انسان ها لذت می‌برد. معمولاً در طبیعت نیز این پرنده ها به صورت گله ای زندگی می کنند و با یکدیگر پرواز می کنند.

علاوه بر آن، طوطی های ملنگو بسیار باهوش هستند و  یکی از دلایل محبوبیت آنها این است که می‌توانند بیش از ۲۵۰ کلمه را یاد بگیرند و بیان کنند. این طوطی ها عاشق تقلید کردن از صدای انسان ها هستند و می‌توانند به مرور و در سن ۸ ماهگی الی ۱ سالگی حرف های آنها را تکرار کنند. در واقع یکی از خوش صحبت ترین پرندگانی که می‌توانید پیدا کنید، طوطی ملنگو میباشد. البته اگر عاشق آرامش و سکوت او باشید و به دنبال یک پرنده کم صدا میباشید، طوطی های ملنگو اصلا گزینه مناسبی برای شما نیستند، زیرا مدام در حال تقلید آواها، آواز خواندن، سوت زدن، جیغ زدن و سر و صدا کردن میباشند.

طوطی ملنگو

 

 خاستگاه و تاریخچه 

 

تاریخچه این طوطی ها به استرالیا باز می‌گردد.   اما به طور کلی امروزه گونه های طوطی ملنگو منحصر به جای خاصی نیست یعنی آنها اهل یک منطقه خاصی نیستند و این گونه از پرندگان در سرتاسر جهان یافت می شوند. دلیل آن نیز این است که ملنگوها می‌توانند در آب و هواهای مختلف، خارج از محدوده بومی خود زندگی کنند و زنده بمانند و حتی قابلیت تحمل دمای زمستان شمال اروپا را نیز دارند.

بنابراین آنها را میتوانید  به راحتی در سراسر آفریقا، هند، پاکستان و نپال و برمه، ژاپن آلمان، فرانسه، بلژیک پیدا کنید. البته این بدین معنا نیست که این طوطی ها فقط در این شهر ها قابل یافت هستند، بلکه بدین معناست که در این شهرها بیشتر از بقیه جاها معروف شدند و طرفداران زیادی دارند، زیرا طوطی های ملنگو جزو معدود پرندگانی می‌باشند که با اینکه در دهه های اخیر جنگل زدایی های زیادی رخ داده، باز هم  با شرایط جدید سازگار شده اند.

البته از دورانی که طوطی های ملنگو ،به عنوان پرندگان قفسی مورد استفاده قرار گرفته اند و بین مردم خرید آنها به عنوان پرنده خانگی رواج پیدا کرده، تعداد  گونه های آنها به شدت کاهش یافته است. در واقع می‌توانیم بگوییم که جنگل‌زدایی و  شهرنشینی بزرگترین تهدید برای نابودی این پرندگان خارق العاده می باشد. یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تعداد این پرندگان در برخی از مناطق بومی کم و محدود شود، عدم محبوبیت آنها بین کشاورزان می باشد. زیرا از آنجایی که این پرندگان از دانه ها تغذیه می کنند، گاهی به صورت دسته ای به مزارع ذرت و گل  آفتابگردان هجوم می‌برند و به زمین های کشاورزی خسارات زیادی وارد کنند .

 

 سبک زندگی طوطی ملنگو

 

طوطی های ملنگو، پرندگان اجتماعی، فعال و بازیگوش هستند. پرندگانی که در طبیعت هستند معمولاً در تمامی طول روز فعال هستند و وقت خود را صرف پرواز، جستجوی غذا و استراحت می گذرانند. اما اگر قصد نگهداری طوطی های ملنگو را در خانه دارید، باید توجه داشته باشید که علاوه بر یک قفس بزرگ، شرایط را برای آنها به گونه‌ای مهیا کنید که چندین ساعت بتوانند خارج از قفس آزادانه حرکت کنند.

طوطی های طوق صورتی در طبیعت معمولاً به صورت دسته ای با یکدیگر پرواز می‌کنند و به همین خاطر سر و صدای زیادی ایجاد میکنند. اما هنگام یافتن غذا راه خود را از یکدیگر جدا می کنند.

طوطی های ملنگو  معمولا  جفت خاصی در زندگی ندارند و برخلاف بسیاری از پرندگان تک همسر نیستند،  بلکه با شریک های مختلفی تولید مثل می کنند.  بچه های این طوطی ها معمولا بعد از سه هفته به دنیا می آیند و در هفت هفتگی توانایی پرواز را به دست می‌آورند‌. لازم به ذکر است که بگوییم طوطی ملنگو ها در دو سالگی نیز مستقل می شوند و بلوغ باروری آنها نیز در سه سالگی رخ می‌دهد.

طوطی ملنگو

طوطی ملنگو

 

رژیم غذایی و تغذیه

طوطی های طوق صورتی گیاهخوار هستند و معمولا از جوانه ها، میوه ها، سبزیجات، آجیل، توت ها، غلات، مزارع آفتابگردان، مزارع ذرت، خرما، توت و دانه ها تغذیه می کنند. البته غذای آنها در کشورهای مختلف نیز ممکن است متفاوت باشد برای مثال در مصر این طوطی ها از مزارع توت تغذیه می کنند و در تابستان ها نیز از خرما ها تغذیه می کند.

 

این پرندگان به یک رژیم غذایی متعادل و باکیفیت نیاز دارند که شامل دانه‌های کوچک مخلوط، برگ‌های سبز، بذر علف، گندم سیاه، آفتابگردان، توت‌ها، میوه‌های تازه و شهد گل‌ها باشد. آجیل ها را نیز می توانید به عنوان خوراکی های تشویقی در میان وعده ها به آنها بدهید. اما توجه داشته باشید از دادن نمک، روغن، آووکادو، شکلات، الکل و مرکبات زیاد به طوطی خود خودداری کنید. این موارد می توانند حیوان خانگی شما را بیمار کنند. علاوه بر این ها، همیشه اطمینان حاصل کنید که طوطی شما  به آب تازه و تمیز دسترسی دارد.

 

حقایق جالب در مورد طوطی ملنگو

 

  • بیشترین و مهمترین دلیل محبوبیت طوطیهای ملنگو بخاطر توانایی صحبت کردن آنهاست. در بسیاری از کشورها این طوطی را به  منظور آموزش دادن به آنها خریداری می‌کنند، زیرا این طوطی ها سریعا اهلی و پذیرای یادگیری می‌شوند.

 

همه این طوطی ها می توانند گفتار انسانها را تقلید کنند، آنها ابتدا به صدای محیط اطراف خود گوش می‌دهند و سپس سعی می کنند آواها را تکرار کنند.

 

  • ملنگو ها از مقاوم ترین پرندگان در برابر تغییرات آب و هوایی هستند و در همه جای جهان حتی سردترین ناحیه های اروپایی می‌تواند به راحتی زندگی کنند.
  • طوطی‌های ملنگو بومی استرالیا هستند اما در تمام نقاط دنیا یافت میشوند ، آنها در استرالیا با نام طوطی(budgerigars) شناخته می‌شوند. تقریباً تمام طوطی های ملنگو در استرالیا در بیرون از خانه و در طبیعت زندگی می کنند و معمولاً در تنه درختان لانه می‌گزینند.
  • توجه داشته باشید که پاهای طوطی ملنگو می تواند نکات زیادی را در مورد سلامتی او به شما نشان دهد. برای مثال هایی که پوسته پوسته شده اند، می توانند نشانگر انگل و یا کمبود تغذیه باشند.
  • تمامی ملنگو ها در طبیعت به صورت دسته جمعی زندگی می‌کنند و بسیار اجتماعی می باشند‌ بنابراین اگر قصد دارید که آنها را از زیستگاهشان خارج کنید ،حتماً باید بیش از یک طوطی ملنگو خریداری کنید تا یک همراه داشته باشند و دچار آسیب روحی نشوند.
  • طوطی ها حیواناتی بسیار کنجکاو هستند و عاشق اسباب بازی های سرگرم کننده مانند پازل هستند. بنابراین اگر قصد دارید که آنها  را سرگرم و شاد نگه دارید ، باید انواع اسباب بازی های سرگرم کننده را برای آنها فراهم کنید.
  • طوطی ها عاشق بالا رفتن از مکان های مختلف می باشد و در آن مهارت خاصی دارند. آنها همچنین غذا را با پای خود نمی گیرند و از منقار برای نگه داشتن غذای خود استفاده می کنند. اگر قصد دارید آنها را در قفس نگهداری کنید، بهتر است از قفس های طبقه بندی شده، استفاده کنید تا بتوانند بالا و پایین بروند.

 

طوطی ملنگو
طوطی ملنگو

 

نحوه نگهداری از طوطی ملنگو 

 

از آن جایی که زیستگاه این پرندگان در طبیعت و فضای باز می باشد، اگر می خواهید آنها را در خانه خود نگهداری کنید. باید به یکسری از نکات توجه کنید.

این پرندگان شدیدا نیاز به توجه و بازی کردن دارند و از بودن در خانواده های پرجمعیت بسیار لذت می برند. از آنجایی که طوطی های ملنگو عمر طولانی دارند، باید قبل از خرید آنها شرایط خود را بسنجید و ببینید آیا می توانید برای او وقت بگذارید یا نه. شما نمی‌توانید بعد از مدتی او را به شخص دیگری بسپارید و یا او را در طبیعت رها کنید، زیرا با این کار ضربه روحی بسیار شدیدی به او وارد میکنید.

این طوطی ها بسیار فعال، اجتماعی و پر جنب و جوش می باشند. بنابراین لازم نیست کار خاصی برای اهلی کردن آنها کار خاصی انجام دهید و به مرور با شما صمیمی خواهند شد. در روزهای اولیه ممکن است است رفتار تهاجمی داشته باشند، برای همین دست خود را به سمت آنها نیاورید تا احساس ترس نکنند. از آنجایی که نوک طوطی های ملنگو بسیار تیز میباشد، اگر دوست ندارید که به وسایل شما آسیب برساند می توانید از عروسک های چوبی برای آن استفاده کنید.

برای نگهداری طوطی های ملنگو سعی کنید  از قفس های  بزرگ استفاده کنید و روزانه چندین ساعت(حداقل ۳ ساعت) او را از قفس بیرون بیاورید و با او بازی کنید و به او کلمات مختلفی را آموزش دهید، این طوطی ها از تعامل با انسان لذت زیادی می‌برند. توجه داشته باشید که چیدن پرهای طوطی ها برای جلوگیری از فرار آنها کافی نیست، زیرا قدرت پرواز آن ها بالا می باشد. بنابراین باید بسیار مراقب باشید تا فرار نکنند.

برای آموزش این طوطی ها باید زمان بگذارید، البته آنها بسیار باهوش هستند و سریع می‌توانند از شما آواها را تقلید کنند. برای آموزش آنها ، طی چند جلسه مختلف کلمات را برایشان مدام تکرار کنید تا ابتدا با دقت گوش بدهند و به خاطر بسپارند.

از لحاظ تغذیه نیز باید بسیار مراقب طوطی خود باشید و برای او یک رژیم مناسب تهیه کنید. طوطی های ملنگو می‌توانند از انواع غذاهای خشک کارخانه ای، میوه ها، سبزیجات و مغزیجات تغذیه کنند. اما رژیم غذایی آنها باید از تعادل برخوردار باشد تا دچار اضافه وزن شود. از آنجایی که آنها به دانه ها علاقه زیادی دارند، نباید اجازه بدهید بیش از حد مجاز از آنها استفاده کنند، زیرا دانه ها و غلات بسیار چاق کننده هستند. توجه داشته باشید که ۱۰ الی ۱۵ درصد رژیم این طوطی ها، متعلق به سبزیجات و میوه ها میباشد و شما میتوانید از میوه هایی مثل سیب، موز، انگور، پرتقال و سبزیجاتی از جمله ذرت ها، جوانه ها، کرفس و کاهو در رژیم غذایی آنها استفاده کنید.

 

انواع طوطی ملنگو 

طوطیهای ملنگو گونه ها و نژاد های متفاوتی دارند. پرطرفدار ترین نژاد طوطی های ملنگو گونه هندی آنهاست که از بقیه نژاد و اهلی تر هستند و  محبوبیت بیشتری دارند. به طور کلی این گونه ها در دو دسته ی آفریقایی و آسیایی تقسیم می‌شوند.

گونه های افریقایی شامل دو نژاد مختلف طوطی ملنگوی آفریقایی و طوطی ملنگوی آبسینیان میباشد.

https://oxygenpethospital.com/